Vandaag was een grote dag voor mij. Ik ben begonnen aan het afronden van het vak Taalbeleid! Pas vandaag kwam ik aan de eerste doelstelling toe: Inzicht krijgen in de problematiek rondom de taalontwikkeling in het voortgezet en middelbaar onderwijs.
Hiervoor heb ik verschillende teksten, die op het blackboard stonden, gelezen. Niet alles was bruikbaar, omdat ze niet duidelijk de problemen formuleerden. Veel teksten gaven alleen advies hoe om te gaan met het TVO.
Bruikbare teksten waren 'De lat hoog voor vakonderwijs: taalbeleid in de klas via taalgerichte vakdidactiek' van Maaike Hajer en 'Een school, drie soorten taalbeleid. Kan dat wel?' van Anke Herder. Ik vond deze teksten erg interessant, met voorbeelden uit de praktijk.
Het was lastig om op basis van deze teksten een aanleiding te geven voor het beschrijven van mijn inzicht. Daarom heb ik ook mijn eigen ervaringen op mijn stageschool meegenomen. Het belang van de Nederlandse Gebarentaal is al jarenlang (vanaf 1860!) bediscussieerd. Dit heeft zeker ook zijn weerslag gehad op het taalbeleid binnen de Guyotschool voor VSO. Hoewel het al lang is bewezen dat tweetaligheid het beste is, zijn de leidinggevenden huiverig om de NGT een prominente plaats te geven binnen het dovenonderwijs.
Maar goed, ik dwaal af. De discussie rondom NGT was interessant voor de problematiek rondom de taalontwikkeling.
Ik hoop natuurlijk op een positieve beoordeling van de hele portfolio!
Aantal uren vandaag: 7
Geen opmerkingen:
Een reactie posten